Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Červená želva - filmový zážitek

Po delším čase  jsem se setkal s filmem, který zasáhl do základů mé duše. Film je animovaný v plném významu, tj. nejen oživený, ale doslova plný života.

Němý animovaný film, ve kterém se pro milovníky akce toho moc neděje. Jak to komentoval jeden „jednodušší“ divák, trosečník práskne želvu klackem po hlavě a ta se změní v ženu, mají spolu dítě, to pak půjde hledat své štěstí, oni pak zestárnou, trosečník zemře a žena se promění zpět v želvu a vrátí se do moře. Tak takto viděno je to opravdu ta největší banalita. Ale jak to, že je mnohý člověk je na konci silně rozechvěn, proudy slz se řinou po jeho tváři a někde tam pod srdcem cítí obrovský přetlak, který je pohybem ducha v jeho pravé identitě, a který ho žene ke vnímání přesahu rozumového chápání života, ke stavu, který je v podstatě nevědomou avšak nefalšovanou modlitbou beze slov, podobně jako film samotný je beze slov a nepotřebuje slova k tomu, aby vyprávěl, neboť pojmy nejsou odvozeny od slov, nýbrž slova od pojmů, z čehož lze také poznat, jak zúžené je chápání lidí, kteří nedokážou přemýšlet beze slov nebo dokonce jejich životní přesvědčení je vázáno na slovní znění.

Definice umění je spousta a dnes je to prakticky osobní věc. Pro mne má být umění zvýrazněním některého aspektu života, kterou umělec vnímá intenzivněji než ostatní a dokáže najít formu, jak být k tomuto vnímání prostředníkem, čímž ostatním vlastně slouží. Proto také spoustu dnešních děl a dílek (včetně těch svých) z velké části považuji spíše za osobité projevy pomocí uměleckých prostředků než za umění samotné. Čistá fantazie, která nemá spojení s vnitřním životem, uměním není, přestože je řemeslně perfektně zvládnutá.

Nizozemský autor Michaël Dudok de Wit se ve svém díle nechává inspirovat uměním východu a s ním spojenou filosofií. Forma má vzor v čínské potažmo japonské kresbě či malbě, pevné kontury v harmonických přírodních vzorech vyplněné omezenou škálou barev naplněné éterickým světlem. Zdánlivě prázdné velké plochy, které zvýrazňují malost člověka, jsou plné jemných textur a promyšlených detailů. Vše je doprovázeno buď tichem strhujícím k pozornosti pro sebemenší pohyb nebo nádhernou snově jemnou hudbou.

Většina autorů je překvapena, co všechno divák může v jejich dílech spatřovat. Přitom je to přirozená věc, protože samotná inspirace je z velké části nevědomá. Tak je to také správné, neboť jak se začne rozumově spekulovat, ihned je patrné, že se tlačilo na pilu. Lidské cítění má mnohem větší informační přesah než myšlení, o slovech nemluvě. To, čemu dnes říkáme intuice, je cosi na hranici mezi nevědomým či podvědomým daleko a hluboko zasahujícím cítěním a vědomou myšlenkou. Umění tedy má být jakýmsi mostem mezi světem ducha a světem rozumu. Všechno prožité je v nás nějakým způsobem upořádáno ve vrstvách a toto uspořádání tvoří zcela originální zrcadlo vybraných částí obrazu jinak komplexního světa viditelného i neviditelného. Lidé si pak rozumí podle toho, jak se tyto vybrané části navzájem překrývají. Proto si také dovolím vlastní interpretaci skrze síto vlastního duševního nastavení.

Člověk je hozen do hmotného více méně nehostinného světa, přesto úchvatně krásného, ve kterém se musí ohánět, aby přežil a nesmí si dovolit moc dlouho stagnovat, jinak by byl událostmi rozložen. Musí prožhavit svou vůli a tím získat vnitřní sílu. Pokud nenachází smysl existence a nechápe smysl okolností, ve kterých se ocitl, přichází sklíčenost, která může vést až k přání ze světa uniknout. To samé platí i pro jednotlivé situace a místa během života. Člověk se rád opájí představou, že v dálavách za obzorem by ho čekal lepší život, sní o úniku, a nakonec se i o únik pokouší.  Jenže okolnosti ho vždy hodí zpět, nějak mu zabrání pokračovat, jako by byl zakletý, což ho může rozzuřit a vést k činům, kterých pak lituje, a které jinak nejsou v jeho přirozeném založení. Přitom zpravidla potřebuje právě současné okolí k tomu, aby dozrál pro dálavy za obzorem.

Pokud projde fází uvědomění a začne tušit, že únikem může více šancí ztratit než získat a následně začne na přítomném okamžiku pracovat, mohou se náhle jako mávnutím kouzelného proutku všechny okolnosti proměnit v jeho prospěch a on náhle pociťuje radost a štěstí z naplnění svých tužeb. Život mu začne přitakávat a on zase životu.

Červená želva představuje osud, pro někoho toho slovo znamená nejasné tušení síly v pozadí, pro někoho zákony Stvořitelovy, které při upřímném hledání mohou vystupovat ze stínu nejasného tušení stále více do jasného světla přímého vidění. Tento osud přináší mnoho aspektů a vlivů pro každého v rozličné míře a samozřejmě jedním z nejvíce zasahujících je životní partner.

Přestože rodina může být oporou pro lepší přežití a pokud jsou její členové naplněni spíše lepšími vlastnostmi, může přinášet mnoho šťastných okamžiků a láskyplného obdarování, přesto každý z nás je naprosto samostatným lidským duchem se svojí vizí štěstí naplněn vlastními touhami a představami, který pro svůj vývoj musí jít vlastními cestami a když nastane okamžik, musí dojít k odloučení, jak příroda káže. Proto by každý rodič od jistého okamžiku neměl mluvit do cest svému dítěti a stát se spíše rovnocenným přítelem a pokud je odrostlé dítě lenivé, tak ho do světa doslova kopnout. Není dvou lidí, jejichž cesty životem jsou stejné, a kteří by měli v sobě stejným způsobem rozpoložené různé schopnosti. Proto rady můžeme dávat, ale nikdy nemůžeme očekávat jejich splnění, protože ten druhý v souladu se sebou samým často nemůže jinak. Syn odplouvá na vlastní želvě s jiným zabarvením.

Želva je na východě spojena s dávným mýtem o ostrově nesmrtelných. Ten je v klasických japonských zahradách často symbolicky znázorněn kamenem zcela určitého tvaru v rovném písečném poli připomínajícím moře. Netuším, zdali je to náhoda, ale ostrov ve filmu má právě onen tvar,

Ze zákulisí filmu lze dodat, že celovečerní film vznikl z popudu legendy animovaného filmu Hayaa Miyazakiho po shlédnutí autorova krátkého filmu Father and Daughter (Otec a dcera). Autor se jeví jako skromná osoba, která prostě dělá, co jí baví (ilustrace dětských knih, výuka animace) s prostředky, které má, aniž by se nějak zvlášť snažila prosadit a jejíž talent si nakonec prostředky sami našly.

 

Autor: Vítězslav Janáček | čtvrtek 22.6.2017 9:18 | karma článku: 8,85 | přečteno: 219x
  • Další články autora

Vítězslav Janáček

Rychlokurs korejštiny na cesty

Základy písma Hangul a ultralehké základy gramatiky ve zkratce zarámované do fotografií převážně moderní architektury Seoulu.

4.11.2019 v 10:37 | Karma: 15,83 | Přečteno: 1852x | Diskuse| Cestování

Vítězslav Janáček

Turistou v Jižní Koreji

Neočekávaná cesta do korejské metropole Seoulu, Bukhansan parku a Soraksan Parku. Pastva pro oči i jazýček.

5.10.2019 v 13:40 | Karma: 16,24 | Přečteno: 685x | Diskuse| Cestování

Vítězslav Janáček

Guggenheim muzeum a další objekty baskického Bilba

Baskové potažmo Španělé, co se týče architektury nešetří odvahou, nebojí se barev ani bizarnějších útvarů.

18.7.2019 v 9:41 | Karma: 12,01 | Přečteno: 354x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

V zemi Basků - cesty po okolí Bilbaa (fotoblog)

Moře, útesy, hory, odvážná městská architektura, tak by se dalo charakterizovat Bilbao a jeho okolí - Bermeo, Gaztelugatxe, Bakio, Portugalete, Santurtxi, Alonsotegi, Getxo, Sopelana

14.7.2019 v 15:20 | Karma: 12,31 | Přečteno: 410x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Modrá a zelená, která nikdy neomrzí - fotoblog

Záběry z jarních výšlapů do Jizerských hor a na Ještědský hřeben, dále do Lužických hor, na Panskou Skálu a Klíč.

17.6.2019 v 10:00 | Karma: 19,33 | Přečteno: 474x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Testík samsonu áčka - fotoblog

Co může člověk čekat od fotoaparátu v mobilu střední třídy. K tomu pár fotek v mé oblíbené symetrii.

13.6.2019 v 9:23 | Karma: 8,78 | Přečteno: 187x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Pod piniemi Říma

Putování po turisticky nejběžnějších místech této destinace. Vatikán, Pantheon, Španělské schody, Fontána di Trevi, Forum Romanum, Piazza Navona, Piazza Venezia, Via Appia, parky Caffarella, vily Doria Pamphilj, vily Borghese ...

6.4.2019 v 1:01 | Karma: 10,92 | Přečteno: 186x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Povídání o nekonečnu - 8. díl Obecná teorie relativity, Kvantový model, Teorie všeho

Existuje singularita, je vesmír nekonečný, mohou fyzikální hodnoty růst do nekonečna, je možné nekonečné dělení částic, je možné putovat proti proudu času? Obvyklé to otázky adepta fyziky.

3.3.2019 v 13:14 | Karma: 15,71 | Přečteno: 999x | Diskuse| Ostatní

Vítězslav Janáček

Zamrzlý vesmír, zamrzlá duše, zamrzlé slovo

Komponovaný článek obrazů v ledu ukrytých připomínající duchovně snové obrazy malíře a psychologa Zdeňka Hajného doprovázené hudbou z nového alba islandské skupiny Árstídir a zbytky mých pokusů o verš.

31.1.2019 v 10:13 | Karma: 14,72 | Přečteno: 277x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

V zemi izraelské 3. díl Tel Aviv

Poslední díl povídání o mém nevydařeném pobytu ve "svaté" zemi. Na Tel Aviv-Jaffa se dá nahlížet jako na evropské město ležící v Orientu. Turisticky zajímavé je svou architekturou a městkou pláží.

23.1.2019 v 10:02 | Karma: 15,04 | Přečteno: 497x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

V zemi izraelské 2. díl Mrtvé moře

Šedé bahno a nebezpečná voda. Když se pojedete podívat do nějakého zatopeného dolu, velký rozdíl v tom nespatříte. Plování na hladině může být zajímavé, leč to vám také nemusí vyjít.

18.1.2019 v 10:36 | Karma: 14,96 | Přečteno: 451x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

V zemi izraelské 1. díl Jeruzalém

Tahle cesta do země otců Izáka a Jákoba rozhodně nebyla žíznivou cestou pouští, nýbrž by se dala trefně charakterizovat výrokem pana Kemra ve filmu Na chalupě u lesa: "Chčije a chčije".

14.1.2019 v 10:26 | Karma: 17,86 | Přečteno: 492x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Architektura v tématech geometrická abstrakce a prázdné místo (fotoblog)

Textury, symetrie, zrcadlení, detaily, geometrické kompozice budov spolu s tématem "prázdné místo" pod hledáčkem fotoaparátu. (Londýn, Barcelona, Praha).

16.12.2018 v 13:25 | Karma: 10,78 | Přečteno: 322x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Sagrada Família - nebesa v kameni

Fotoblog z návštěvy Barcelony proložený úvahou o symbolice Gaudího veledíla s přidáním krátkého návodu na vytvoření vlastního kryptogramu.

16.11.2018 v 9:44 | Karma: 13,88 | Přečteno: 607x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Putování vlhkým smrádkem Barcelony (fotoblog)

Gaudího stavby Casa Batlló, Casa Mila, Casa Vicens, Park Güell a samozřejmě Sagrada Família byly cíle mé cesty do katalánské metropole.

1.11.2018 v 10:53 | Karma: 24,18 | Přečteno: 827x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Pod věžemi Londýna (fotoblog)

Nahodilá cesta londýnskými šiškami a křivostěny. Procházka Londýnem zaměřená především na moderní skleněnou architekturu. Na kámen a cihlu se také dostane.

21.10.2018 v 11:48 | Karma: 19,86 | Přečteno: 442x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Návštěva Bergenu - 2. díl Sedm hor (fotoblog)

Mít za humny zároveň moře a hory v tak pohodlné přístupnosti lze považovat za největší benefit života v tomto městě.

28.9.2018 v 16:15 | Karma: 12,72 | Přečteno: 220x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Návštěva Bergenu - 1. díl - město (fotoblog)

Mohu prohlásit, že do Norska bych se bez váhání přestěhoval, neboť jsem tam objevil absenci všeho toho, co nelibě snáším v zemi české.

23.9.2018 v 15:59 | Karma: 21,35 | Přečteno: 651x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Liberecká architektura s minisoutěží o nejošklivější moderní budovu

Díla socialistického realismu soutěže zprošťuji, neboť jejich odpornost pramenící s čisté účelovosti bez nejmenší snahy o estetický rozměr je naprosto nepřekonatelná.

12.8.2018 v 13:33 | Karma: 19,37 | Přečteno: 760x | Diskuse| Fotoblogy

Vítězslav Janáček

Království křemíkového nebe na Zemi aneb černé a rudé listiny v Číně

Nový systém sociálních kreditů využívá sofistikované kamery pro ostrahu, vládní záznamy a záznamy o sledování chování občanů. Na základě svého chování občané obdrží skóre.

7.7.2018 v 15:07 | Karma: 8,91 | Přečteno: 209x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1427x
Tadá...